D’un temps ençà, han començat a proliferar treballs de biografia en còmic que s’allunyen del que semblava una norma inevitable: el relat de vida completa. “Qui molt abraça, poc estreny”, podríem dir. És interessant veure obres que prenen una altra direcció i es focalitzen en un episodi clau de la vida del biografiat, de manera que es pugui captar tant la seva glòria com la seva tragèdia.

Xavier Bétancourt (Lilla, França, 1963) i Nadar (Castelló de la Plana, 1985) ho fan aquí amb Truman Capote durant els anys d’escriptura de la seva última novel·la, A sang freda, una obra de no-ficció que relata l’assassinat d’una família sencera en un poble de Kansas i que va ser adaptada al cinema. Des del primer moment, els autors despleguen un genuí esforç per portar al paper totes les qüestions que van sorgir arran de l’elaboració del llibre. No només aquelles relacionades amb els dilemes i dificultats d’escriure sobre la realitat dels fets, sinó també com el procés va afectar profundament l’escriptor en el seu intent de comprendre i aprofundir en les circumstàncies i la psicologia dels dos assassins.

Crec que tots dos autors, en aquest sentit, fan un retrat fidel de Capote, tasca complexa d’entrada per aquesta doble cara de vida pública i íntima del personatge. Expressen molt bé els contrastos del cas: l’entorn rural on hi va tenir lloc contrapostat al món urbà de Nova York i als viatges per Europa de la jet-set en què es movia Capote.

Nadar fa servir molts recursos que emfatitzen aquests aspectes: el detall en els escenaris, l’expressivitat de Capote en diverses situacions, una narrativa pausada que busca donar profunditat als diàlegs. La paleta de colors aposta encertadament per un to crepuscular, sense exageracions. És especialment interessant l’ús d’insercions de fragments de la pel·lícula que, en ser en blanc i negre, remeten a una simplificació o modificació de la realitat, un dels temes principals de l’obra, juntament amb el dilema de si es pot (i com) fer justícia a través de la literatura i quin preu comporta.